Lasse-Majaloppet

Förmodligen ett av de fetaste och mest prisvärda och samtidigt minst uppmärksammade av Sveriges alla terränglopp, 6, 12 eller 23K långt. Detta race som är döpt efter vårt lands mest kända transvestit genom tiderna lämnar ingen besviken. Lasse-Maja har allt som gör ett lopp charmigt och kul. Eller vad sägs om:

1. Ingen förvarning om när starten börjar. Alla står och snackar löst, ingen står beredd på startlinjen, och då smäller startskottet!

2. 100 kr i föranmälan, 40 kr extra på plats. Ett bra pris med tanke på att alla får medalj.

3. En riktig transa som kranskulla. Som självklart pågar till Friskis uppvärmning.

4. Underbart jobbig single-track nästan hela vägen, endast 4 K grus- och asfalt.

5. Pissljummen saft vid vätskestationerna, ingen jävla sportdryck här inte. Sockervatten finns också att tillgå.

Och min egen insats? Jo, efter tre toabesök på morgonen så kändes magen faktiskt ganska pålitlig vid start.
Sprang utan klocka och med blott en gel i fickan.
Snackade med Kajsa Berg innan och hon tänkte satsa på en tid runt 1:40. Bra tänkte jag, så jag lade mig bakom henne till en början. Första 8K var i mångt och mycket en uppförsbacke, därav lyckades jag trippa på bra och sprang också om K. Hon kom dock ifatt mig så vid 9K så sprang vi jämsides och snackade. Passerade Landskogskärret där mina föräldrar stod, och då kändes det som om K och jag var på ett mysigt långpass tillsammans. Dock skulle denna chimär falla isär då vi bjöds på Fresh Legs favorit: flack grusväg i 3K. Här visade det sig mkt tydligt att jag är hyfsat grundstark men inte alls har någon fart i mig för tillfället, så snabba K drog iväg. Sprang på så vis själv från 13K och in i mål. Sista 8 K bjöd på en berg- och dalbana i banprofilen, och även då det kändes som att det gick otroligt långsamt uppför så var ju sluttiden inte så pjåkig ändå. Tror jag var sexa i mål. Det är precis här jag borde vara i min form just nu. Fräscha ben, men lite dåligt flås! Nu blir det lugna puckar imorrn, sen så smäller det på årets andra höjdpunkt på tisdag!

Leave a Reply

