Can one become too smug? Part II

Det här ett inlägg jag tänkt göra länge men inte tagit mig tid. Den här veckan har jag filat lite på det då och då. Håll till godo.

Introduktion

SMUG Runners skulle inte vara vad det är idag om det inte vore för en viss Tim, antagligen skulle vi inte existera alls. Men är han en förebild? Eller är han too much? Jag trodde jag visste och började skriva med målet att komma fram till att han är too much, men jag är inte säker längre.

Metod

Analysen grundar sig på ett videoklipp han lagt upp på youtube och som han hade på sin blogg innan den blev hackad. Klippet är från en träning/tävling någonstans i New York State. Tim är där för första gången, det är oklart vem som bjudit in honom.

Analys

0:01 Videon börjar med de välbekanta orden ”Change your diet, change you life, change the planet”. Alltså, redan från början hamnar vi farligt högt på smug-o-metern, men fortfarande inom the comfort zone.

0:07 Här beskrivs loppet, 2.25 Miles, 1 300 feet stigning, dvs 3,6 km med 396 meter stigning.

0:10 Klippet börjar med att Tim får ett litet minispel över dagens datum, hans farfar fyller 98 år. Tänk att han kom på det precis när han började spela in va?

0:18 ”I suck” – Tim van Orden. Det är det vi undersöker.

0:35 ”We got a bunch of crazy wild mountian New Yorkers here today”. Här höjer han sina medlöpare, ödmjukt.

0:39 En crazy mountain New Yorker med rött hår I bild. Svårt att dra några slutsatser.

0:46 Info om att björnar håller till i närheten. Crazy.

1:25 Tim förhör sig om vad han har att vänta sig under dagen. Som svar får han en röv och kommentaren ”You’re gonna break your ass, I hope”. Har tävlingsledaren sniffat sig till en oversmugness eller är det bara jargongen hos en crazy wild mountain New Yorker vi får ta del av?

2:10 ”I’m a little scared, only the hardest core people are out here today”. Hmm, nu vill inte jag utsätta mig för risken att bli sönderanalyserad på det sätt jag analyserar Tim men om man kollar på videon hittills, hur jävla hardcore är de som synts i bild? Jag menar, Tim kommer topp 5 i varenda stair climb han ställer upp i. Falsk blygsamhet, inte snyggt. (Edit: Tim skriver i beskrivningen av klippet att “Many of the top Ultra runners in the east are in attendence.” Är det sant?)

2:42 Start. Tim tänker springa och filma. Verkar ju verkligen som att han tar det på största allvar.

2:42-3:00 Vi kan se hur Tim avancerar i fältet med ett crazy mountain smile i sitt ansikte.

3:26 Tim uppskattar lutningen till 22 % (ungefär som Hammarbybacken faktiskt) och betonar att det är jävligt brant. Han låter uppriktig, jag gillar Tim. Vi kan ana att han ligger bra till, kanske till och med leder han. Go Tim!

3:35 Det ser för jävla brant ut. Tim flåsar och uppskattar det till 30 %.

3:53 Tim kommer i mål, 19:13, först av alla.

4:30 Här börjar nyckelpartiet. Tim blir orolig att han har fuskat någonstans eftersom det aldrig kommer någon, han har väntat nästan 3 minuter. Hur låter han? Är han uppriktigt förvånad och förbryllad?

4:41 Men här kommer tvåan! Ser han hardcore ut? Hardcore som i fett snabb? Knappast, Tim har ställt upp med ett gäng assköna motionärer och utklassat dem, är det verkligen så man är smug på ett bra sätt?

5:02 Tvåan har i och för sig ramlat och slagit sig rätt illa. Killen kör sin style och rycker på axlarna, någon annan får analysera det beteendet.

5:10 Härifrån agerar Tim mottagningskommitté för alla som kommer i mål, hur tycker ni han sköter det? Jag vet inte, det känns som att han får kämpa för att inte säga ”You guys, eat raw food and be faster damn it!”

7:42 Tim sammanfattar. ”I rocked”. Fair enough, smug men inte too smug.

8:11 Bubbel ska öppnas för att fira att Tim slog banrekordet med 45 sekunder. Bubbel frågar ni? Ja, sparkling grape juice svarar snubben i bild.

8:36 Intervju med en kille som testat raw food i fyra månader men som gav upp pga svårighet att variera kosten. Han blir möjligtvis lite pressad att tala om hur han mådde under de fyra månaderna. Ingen fara på taket dock.

Slutsats

Svårt. Det var inte så lätt att ge Tim epitetet over the smug top som jag trodde. Visst, det finns vissa grejer där men när man inte kan titta in i hans själ är det komplicerat att döma. Men vänta, var det någon som sa “själens spegel”?

I rest my case.

5 Comments (+add yours?)

  1. trash
    Nov 12, 2010 @ 22:36:42

    Vad ska man säga? Det bästa som hänt bloggen, helt enkelt. Well done.

    Reply

  2. Mackan
    Nov 13, 2010 @ 08:51:50

    Det var det bästa (och roligaste) jag läst på länge!

    Reply

  3. bigspend
    Nov 13, 2010 @ 23:09:22

    Kul att ni gillar det, jag tror inlägget tjänade på att ligga och puttra i någon månad innan jag knattrade ner det.

    Reply

  4. marathonmackan
    Nov 14, 2010 @ 15:38:22

    South park borde göra en episod om Tim Van Orden och Running Raw….

    Reply

Leave a Reply

