Bulls on parade

Dagen börjar bra med att jag tappar min ena Icebreakervante (ingen stavningsanmärkning, nice) på väg till pendeln. I Älvsjö stiger the Mighty Tennis Pro Anders på och jag försöker skaffa mig ett litet hum om vad som väntar eftersom han sprang förra året. Ny bana varje år visserligen men konceptet är detsamma.

Assmidigt att komma ut till området, bussar står och väntar vid Tullinge station och vi är där något tidigt. Det minst inspirerande området evah, en motorsportbana i form av ett stampat lerfält och den sämsta speakern i Sverige. Well, well, hinner se segrarinnan i damklassen springa i mål på runt 42 minuter innan vi packar oss likt sardiner i startfållan.

Starten går och det är trångt, första biten kuperad men hård och fast. Fortsätter sedan in i skogen och det är tekniskt mycket krävande, BS har inte Trashs skills när det kommer till rötter, stenar, grenar och träd mitt i banan. Efter ca 2k kommer första lerbaden, alla springer vid sidan och kö bildas. Efter ett par stycken tänker jag “Vafan, anmäla sig till Tjurruset och sen inte vada i lera är ju fett kass!” och hoppar ner i sörjan. Jävligt kallt och jobbigt och skorna väger tokigt mycket när man kommer upp. Värmen hålls dock uppe bortsett för i min högra fot som jag inte känner under resten av tävlingen.

Efter 3-4k kommer ett bad ingen kan undvika, ett 10 meter brett dike skär genom löpvägen. Det går ungefär till midjan på BS. Sen forsätter ytterligare svårlöpta skogsparti och efter 6k säger någon att det redan gått 38 minuter, ingen snabb dag för BS alltså.

Efter drygt 7k kommer det jävligaste parti jag någonsin löpt, en myr som aldrig vill ta slut. Jag pumpar på med små steg, man vill inte gå för då fryser fötterna bort men det suger kraft nåt så in i helvete. När någon framför mig börjar gå gör jag det också, när det blir fritt “springer” jag. Ett tag är det kul, men sen inser man att kan ska ha precis så kul i hundra år, då är det inte kul längre. När det, trots allt, ändå tar slut väljer jag att gå uppför backen som kommer direkt efter. Sen är det bara fokus in i mål, fegar vid nästa bassäng och springer vid sidan, tar sats och hoppar över dikena, klättrar metodiskt över containrar och höbalar och kravlar på alla fyra uppför en hal och snorbrant vägg.

I mål på 1:04:41, känns som en ganska sunkig tid, plats 1194 av de 2893 herrar som gick i mål. Att det ska gå så mycket långsammare än RBT är konstigt men jag är inte kungen av terräng, köbildningen tar sin lilla tid och min form kanske inte är den bästa. Dagens löptur var första på 10 dagar.

Efteråt snackade med en som jobbade som löpande sjukvårdare under loppet, inte oväntat är det många som skadar sig. En något oväntad skada uppstod dock då en löpare efter den asbranta väggen med 500 meter kvar till mål sprang rakt in i en av de containrar som stod som hinder. Då är man trött.

Summa sumarum: fantastiskt väder, kul lopp, terräng äger, tendenser till sunkig machostämning, tråkig plats för start och mål, inte smart att lägga väskorna där vattnet från “dusharna” rinner (stora tanks med vatten och en liten kran i knähöjd).

Just det, när jag kom tillbaka till Karlberg frågade jag efter min vante utan framgång. Strax utanför stationen ligger den dock upplagd på korvmojens disk, tack för det!


2 Comments (+add yours?)

  1. smugrunners
    Oct 16, 2010 @ 18:41:23

    sweet. Glad att du tog beslutet att fa valuta for pengarna! Hur gick det for Emtell?

    Reply

  2. bigspend
    Oct 16, 2010 @ 23:16:02

    Det är hans skor i slutet. Han kände sig lite segare än förra året och blev stum i benen i sina badmintonskor, 1.16.10 lubbade han in på.

    Ulf Troeng you ask? 42.42 och en femteplats.

    Reply

Leave a Reply

