RBT Race Report (Trash)

Svårt att vara missnöjd med en andra plats och pers med 21 sekunder. 48:29. Men efter att ha jämfört resultaten och varvtiderna från i maj så ser det ut som att jag gjorde en bättre avslutning då. Den här gången låg jag före min gamla tid med uppåt 35 sekunder på varv 4 men på två varv tappade jag alltså 15 sekunder mot min förra tid. Detta måste bero på att jag då hade Magnus bakom mig ända till foten av sista backen i princip och den här gången var jag ensam hela loppet utom första varvet. Appropå första varvet: Jag satte av direkt i hasorna på Rickard Seger och låg bakom honom hela första backen. Detta gav en enorm adrenalin kick då jag kände mig lika stark som honom och eftersom ingen visade framfötterna bakifrån så började jag snabbt förstå att jag hade god chans till pallplats. Jag fick ligga på hårt hela första varvet för att hålla mig kvar i Segers rygg. I andra backen var jag tvungen att släppa honom. Han försvann längre och längre bort och jag vet att man plockar inga placeringar på RBT förutom i backen och eftersom han klättrade starkare än mig så gav jag upp segern mot Seger. Resten av loppet sprang jag hårt och jag upplevde det som mycket jobbigare och snabbare än i Maj. Men tydligen inte så jättemycket. Jag brände mig nog lite i första backen och orkade inte hålla lika hög fart i resterande backar. Jag lärde mig en bra läxa i alla fall. Dels att det är kul att haka på täten och känna känslan av att vara med MEN att det förmodligen är taktiskt bättre att lyssna på kroppen. Jag har insett att jag kommit till en gräns nu där det blir ytterst svårt att förbättra tiden. Jag kommer få jobba hårt för 30 sekunder till. Eran är förbi då man kommer ta pers med flera minuter. Konsekvens med intervaller så att jag generellt blir snabbare och ännu mer pass i backen (framförallt lite snabbare pass ) kommer krävas för att ta mig ner mot drömtiden 45 min på RBT. Inte i december. Inte i Maj. Men kanske i september om ett år. Rimlig målbild. Jag laddar dock gärna om till Lucia Edition och ser fram emot att springa i mörkret med pannlampan. Men ska nog inte springa för pers den gången, tror mörkret saktar ner rejält. Ska bara springa för att det är det roligaste jag kan tänka mig i Stockholms uteliv.

Leave a Reply

