RBT Race Report (BS)

… och när jag tittar upp mot krönet ser jag hur trash ligger i rygg på ledaren och redan har en lucka till tredje man…

Möter upp trash på Slussen för att rulla vidare mot Hammarbyhöjden. På vägen upp mot anmälan kan vi inspektera banans status och bestämma bästa löpvägar förbi de vattenpölar som bildats av de senaste dagarnas regn. Bra för mig att också få en påminnelse om hur banan går.

Vi kommer upp på toppen ca 45 minuter innan start och bjuds fram till dess på en häftig upplevelse av Stockholm i samarbete med vädret. Ösregn över Östermalm samtidigt som solen bryter genom molnen i väst. En starkt skinande regnbåge ackompanjerad av en svagare kompis strax utanför. SMUG Runners (Smugrunners) registrerar sig strax efter löparen i Team Köttpäronet, kött vs. hampa således.

Lite uppvärmning och sen ta sig ner mot starten

Folk ser starka och taggade ut vid start. Jag kommer ihåg SRs träningspass i augusti och bestämmer mig för att ta det coolers i backen. Startskottet går och löparna sätter av i en jäkla fart mot backen, så också BS. I backen går jag dock in i tripp mode och blir omsprungen av ganska många, ligger kanske på plats 20 efter halva stigningen. Här ändras sakernas tillstånd något då flera av hetsporrarna börjar gå, jag trippar metodiskt på men känner redan här att idag blir det tufft. Jag vet att min klubbkamrat satsar högt och när jag tittar upp mot krönet ser jag hur trash ligger i rygg på ledaren och redan har en lucka till tredje man. En bra start för SMUG Runners.

Min taktik inför loppet var inte helt bestämd men en sak var jag säker på, jag skulle gå hårt där det är lättsprunget ie överallt utom i backen. Redan i första nedför känner jag hur mina skor är dåligt knutna, “k*ken” tänker jag lite smått men vill i det här läget inte stanna och knyta. Jag hamnar strax i ett dragspelsspel med Köttpäronet och en kille vi kan kan kalla Hygglo, han säger nämligen “starkt” när jag drar om honom under ett lättsprunget parti, “vi får se” svarar BS med falsk(?) ödmjukhet. I backen som följer trippar han lätt förbi mig efter två tredjedelar, jag är plågad, även Köttpäronet (som jag också passerat under varvets gång) går förbi. Lite tid tappade jag då jag knöt skorna precis innan stigningen började.

Under nästföljande nedfart och plattspringning passerar jag dem båda igen, denna gång något tidigare på varvet. Hygglo säger “här kommer du igen”, “ja, vi får väl se vilken taktik som vinner” svarar BS. I stigningen efter vill jag inte bli omsprungen och tar sista nedförsbacken i hög fart. Vid vändningen ser jag att jag har ett bra försprång. Kommer mycket riktigt till toppen utan att någon av dem är ifatt.

Resten av loppet springer jag i limbo, ingen framför, ingen bakom. Hygglo låg tydligen inte alltför långt bakom trots allt, bara 21 sekunder efter i mål, Köttpäronet 2:10 bakom. Uppåt hade jag en bra bit, 2 min 7 sek. Min sluttid blev 55:27 vilket renderade i en sjundeplats.

Sammanfattningsvis… hmm, vet jag inte vad jag ska skriva. Önskar jag kunde säga “det här var det jobbigaste jag gjort, ser redan fram emot Lucia edition” men det skulle vara lögn. Första delen stämmer ganska bra, tröttheten jag kände när jag trippade sista 100 meterna mot mål var mycket stor, hjärnan gick i spinn och på toppen var jag helt slut. Jag återhämtade mig förvånansvärt snabbt och igår (dagen efter) kände jag mig rätt fräsch, även då jag tvingades småjogga lite på morgonen på grund av tidsoptimism. Med det inte sagt att jag inte kommer ställa upp igen, arrangemanget är mycket bra och ett välkommet inslag i Stockholm. I ett Sverige där lopp är rätt dyra (Stockholm marathon 845 kr) är RBT något jävligt sympatiskt. “Stockholms roligaste lopp” har trash sagt, I can’t see why not.

Tack till Mats Dänsel för fotona. Här följer några pre race photos jag tog med mobilen, klicka för att se vad de föreställer.

*

Roger med mappen

*

*

*

Trash byter strumpor, vinnaren av damklassen laddar.

*

*

*

BS and Stockholm

*

*

Leave a Reply

