Thumb out

Ok, I’m trying a switch to thumb out. We’ll see what happens. Good things so far: Clearer bass line. More volume. Bad things: sore pinky, difficult playing divisions.

Add to that, a weekly report:

Sun: 11K  (Warmup- 5x800m (3.40 pace) – Cooldown)

Mon: 15K Easy

Tue: 14K Easy

Wed: 11K (Easy/Trail/Fartlek)

Thu: 11K marathon pace + 8x80m strides

Fri: off

Sat: 2K warmup – 8K race – 5K cooldown

Weekly Total: 77 K

I’m following Jack Daniels’ training guide and it seems to work fine. No more than 2 quality training sessions per week. Easy running is 5 min / K.

7 Comments (+add yours?)

  1. bigspend
    Sep 13, 2010 @ 07:58:46

    Har också kikat på JD, på den här sidan får man de tempi som ska passa http://www.runbayou.com/jackd.htm ser det rätt ut? Tänkt köra två kvalitet, ett lång och ett soft i veckan. Vid tidsbrist droppas ett kvalitet eller softish beroende på hur fräsch jag känner mig.

    Reply

  2. trash
    Sep 13, 2010 @ 10:14:00

    Inspiring Mileage Numbers.

    Reply

  3. smugrunners
    Sep 13, 2010 @ 14:30:57

    Kanonbra sida. Vad jag inte forstatt ar om man ska ta sin basta tid pa sin basta distans och ga pa den.
    Ligger pa vdot 53 enligt tabellen och det verkar rimligt.

    Reply

  4. bigspend
    Sep 13, 2010 @ 17:03:12

    Det viktiga som betonas är att man inte tar sin måltid. Annars är det väl bara att kötta på även om det känns lite konstigt. Jag, till exempel får en maratid på 3:14:06(!) när jag fyller i milen på 42 minuter, något som jag räknar med att göra. Samtidigt blir min tröskelfart “bara” 04:20 min/km. Förra veckan gjorde jag 1500-metersintvervaller i kuperad terräng i det tempot utan att ta ut mig särskilt. Men det är klart att en så omfattande tabell kommer ha några angivelser som verkar märkliga. Tror det är ett mycket bra verktyg.

    Vad är repetition pace?

    Reply

  5. smugrunners
    Sep 13, 2010 @ 18:33:27

    repetition pace ar korta intervaller, typ 200-400. Tanken dar ar inte att man ska na vo2max (vilket oftast tar 2 minuter) utan att man ska jobba med explosivitet och styrka och teknik. tank stegringslopp, har kallar man det for “strides”

    Daniels ar noga med att betona att det i princip ar dumt att gora intervaller kortare an 3 och langre an 5 minuter. dels for att det tar 2 minuter att komma upp i den maximala nivan, dels for att intervaller langre an 5 sliter mer an vad det gor nytta…

    mao, vi som inte kan springa en mile under 5 minuter ska inte springa sa langa intervall under traning. det sliter for mkt.

    Reply

  6. bigspend
    Sep 13, 2010 @ 19:11:33

    Okok, bra info om längden där, tack för det! Istället för långa intervall kör man snabbdistanspass, 4-7 km kanske? Kan man köra längre tröskelpass?

    Tror jag ska köra på vdot 49 till att börja med och se hur det känns. Har inget bra lopp att gå på men mitt resultat från Hjo (i juli) omräknat till 10k ger 46, nu är jag i mycket bättre form.

    Hur långa vilopauser ska man göra mellan varje? Senast körde jag 60 sek, ska det vara längre på intervallpassen än på tröskelpassen?

    Reply

  7. trash
    Sep 14, 2010 @ 10:45:43

    Guys, you are such nerds.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: