Loppet med hunden

Okej, här kommer historien och ett väldigt speciellt lopp. När vi anlände till Lidingö hämtade vi nummerlapp och satte oss och spanade på alla andra ekipage. Roligt eftersom man är tvungen att ta hänsyn till kombinationen hund + förare. Visst, den där jycken ser stark ut men föraren mindre så. eller tvärtom. En multi-sportare i tight dräkt fast med en liten jycke. Vi fick oss en sportident pinne och det var bara att blippa i starten och springa. Vi öppnade lite väl hårt. Ca 4:00 på första kilometern. Kände genast att jag var dåligt uppvärmd. Efter att ha passerat några hundar var vi i rygg på ledaren. en jaktlabrador. Jag tittade på klockan och på ekipaget framför. De körde snabbt. Jag bet i en kilometer till. Plötsligt hörs skrik och frustande bakom oss. “Nej!” Spring!” Nej! Spring!

Det låter som Herkules kommer i vagn och piska med ett odjur som drar honom. Nästan sanning. En pointer i gigantisk dragsele kommer med en mulit-sportare och springer förbi oss. Jag förstår direkt att vi inte rår på varken de eller jaktlabradoren utan börja rikta in mig på bronset. Vi är jagade av en ung kille med en border collie. Han springer ikapp oss och förbi. men vi lägger oss i rygg och det kommer ett parti trail där vi blir riktigt starka. Problemet är att det är single-track och vi kan inte ta oss förbi. Hade vi varit framför där hade vi kunnat använda momentum och skaffa ett försprång. Vi hjälps att gå upp och dra sedan och byter plats säkert 5 gånger. Mitt skosnöre går upp. Tappar lite då jag bestämmer mig för att knyta det men border collien stannar och pissar framför oss och spyr (!) så vi kommer ikapp. Jag börjar känna att vi har det under kontroll och planerar att dra  om vi 8 km. Problemet är att Aila börjar bli trött precis vid 8 km och orkar inte dra mig längre utan hamnar lite på efterkälken. Så vår spurt uteblir och de snor oss på bronset med en ca 30 sekunder. Ingen större besvikelse. Faktsikt ett bra formbesked inför Roger. Tror jag sprang mellan 43-45 minuter och var inte alls sliten. Hoppas på nytt PR på torsdag.

2 Comments (+add yours?)

  1. smugrunners
    Sep 12, 2010 @ 23:24:31

    Grattis till ett fint lopp. Synd om den andra vovven som fick spy under racet. Det unnar man ju inte ngn hund eller husse. Ni var ju latt snyggare an det andra paret iaf! Gillar vargtishan skarpt. Och 10 K, vad ar det egentligen for distans? pa tok for kort for dig, savitt det inte ar ett berg i vagen.

    Reply

  2. bigspend
    Sep 13, 2010 @ 00:36:49

    Haha, lopp med hund, så jävla smug!

    Oerhört fin hund du har. Såg ett par andra bilder på den tidigare idag när jag googlade “hundlöpet resultat” och hamnade på en blogg där det stod om er.

    Reply

Leave a Reply

