BAMM 2010

Ett rakt streck på kartan. 16 km. Skulle ta mig och Marcus förbereder matenMarcus ca 3:30 h. Vi var lite av multisportens bad boys då vi anlände till Björkliden med en fransk bulldog och en raggar-merca. Knappt hållit i en kompass och missade dessutom workshopen i fjällorientering efter pastafrossan. Stämningen var annorlunda än på en ultra. Väldigt macho. Både killarna och tjejerna såg törstiga ut efter utmaningar att sätta på meritlistan i sina breda buffar på huvudet och dyra vildmarkskläder. Dessa tävlanden var inga kufar som inte riktigt kunde förklara varför de var där; de skulle uthärda BAMM och halta sig därifrån på lördag med 1-0 i matchen mellan psyke och kropp.

Vi gjorde allt det där man börjar vänja sig vid nu. Gick på pastafrossa. Tittade nyfiket på andra deltagare. Ingen från Stockholms ultrascen. Mest tuffingar från Norrbotten. Efter att ha passerat Kiruna med bil tidigare under dagen hade fjällen successivt växt högre och högre. Jag började sakta förstå vad det skulle handla om. Och jag kände att jag skulle vara stark i miljön. Nu skulle det visa sig vad det innebär att vara en bergslöpare. Kan man förbereda sig genom att springa runt runt i en slalombacke i Stockholm?

Starten gick på norska sidan om riksgränsen. Första kontrollen skulle bli enkel. Alla klasser skulle nämligen till samma så vi antog att det bara var att följa strömmen. Det var det också. Det var en tuff stigning från början. Mycket klättring över branta passager och det var helt obanat så att säga. Nådde ändå kontrollen efter 16 minuter. Sedan var det dags att göra som man lärt sig. Ta ut kompasskurs mot kontroll 2. Se till att det inte blir kontrakurs och…ge sig iväg. Chockerande nog så tog det bara någon minut innan de 200 lag som nyss varit runt oss var försvunna och vi var ensamma på fjället. Då blev det allvar. Hur i helvete ska vi hitta kontrollen? Hur vet vi att vi är på rätt väg? Grejen med fjällorientering är att det är ganska lätt att veta ungefär var man är men mycket svårt att veta exakt var kontrollen är och bästa möjliga väg dit. Vi ser ett lag långt framför oss och tar lite rygg på dem. Lite av ett misstag skulle det visa sig efter som de sprang i 50-klassen och var på väg åt ett annat håll. Vi upptäcker fel i vår kurs när vi plötsligt sår vid stupet ner i Råmbakksfjorden. Det är kusligt långt ner och bägge blir lite skakade utav tanken att vi i princip kunnat orienterat oss rakt ut i stupet om det varit dimma på fjället. Dessa insikter utav allvar gör att vi inte riktigt tävlar ännu. Vi springer lugnt och sansat mer för att överleva än för att vinna. Vi förlorar ungefär 20 minuter till kontroll 2 på dålig orientering men ingen katastrof. Känns ändå skönt för självförtroendet att vi hittat rätt och vi sätter kurs mot 3an. Vi plockar snabbt upp två lag och ser ett tredje framför oss. Vi vet att vi är på rätt väg då ska ner till en sjö på lägre höjd. Här säger jag till Marcus att det ögonblicket är det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Flyger ner mot sjön omgiven av höga toppar med snö på och jagar en bättre och bättre placering. Vi fångar upp det tredje laget. Tillsammans med de ska vi fastna lite vid en bred jokk och försöka hitta ett lämpligt ställe att vada över. Tar lite tid. Sedan börjar en ordentlig klättring på 30-45 minuter. Väldigt brant och obanat. Går inte att springa. På toppen tar vi kontrollen. Fikar i nästan 10 minuter(!) Så här i efterhand inser jag att om vi inte stannat och fikat, orienterat lite bättre i börja så hade vi varit på en väldigt bra placering. Fast till vårt försvar, det känns inte så då. Vi vet inte hur vi ligger till, ser få lag omkring oss och undrar om vi till och med är sist. Resten av etappen är lättsprungen led hela vägen till nattlägret. Vi missar en löjligt enkel till och med snitslad vänstersväng och tappar 7-8 minuter till och 2 placeringar.

Lite lätt irriterade över att ha klantat bort två placeringar på slutet får vi veta att vi ligger 11:a efter första etappen. Ändå ett relativt positivt besked. Vi är 38 minuter efter täten. Det innebär att vi får starta i jaktstarten dagen efter och vi börjar redan bli hungriga på att plocka placeringar. Vi vet ju att 38 minuter inte är särskilt mycket eftersom vi orienterat fel i 20 min, fikat i 10 och sprungit fel igen på slutet i 8 minuter. Sammanlagt 38 minuter snabbare borde vi alltså ha kunnat vara. Resten av dagen består egentligen av väntan i nattlägret. Sätter upp tältet. Äter frystorkad mat och är tyvärr småhungrig hela tiden.Har tagit med lite för lite mat. Natten blir kall och dåligt med sömn och jag vaknar med lite halsont. Det i kombination med att jag är lite kalorilåg gör att min moral är dålig på lördag morgon. Jag är irriterad över att jag inte känner mig hundra procent. Vi hade ju bestämt oss för att mosa på dag 2 och bli 5a. Kartan hade studerats väl och vi kunde rabbla rutten för varandra utantill vid läggdags.

Nattlägret på Bamm är väldigt speciellt. Fullt med multi-sportare droppar in under dagen. Vissa kommer så sent att de knappt hinner slå upp tältet och äta innan det är läggdags. På morgonen blir vi väckta av en samekvinna som slår på sin trumma. Nu är det bara att ställa in sig på jaktstart. Och jakt skulle det bli. Vi startade nedanför Låkktatjåkko. En lång stigning där första kontrollen var stugan på toppen. Jag var så jaktsugen och inte riktigt införstådd i hur brant och framförallt lång första fjället var så jag satte tempot riktigt högt. Marcus sade senarae att han tyckte jag körde lite väl hårt men att han lät mig hållas. Stigningen tog 1:06 och vi tog fyra placeringar innan toppen. Vi var snabbast av alla lag upp på Låkkta. Det var nog det jag är mest nöjd med hela helgen. Att visa att trots att backen är lång som 20 Hammarbybackar så kunde vi vara snabbare än allt motstånd. Vi flyger fram hela dagen och pushar varandra. Jag gör hopplasteg över stenar vid lätt nedförs lut och för första gången i en tävling (kanske förra RBT iofs) känner jag att vi är med i “the competition”. Vi kommer 7a till slut. En eflte placering första dagen och en respektabel 5e plats på andra dagen. 3:30 första dagen och 2:30 andra dagen. Nu har jag fixat så att vi får låna stuga2 mil utanför Björkliden när vi vill. Blir vi lite bättre på att orientera i fjällen, springer lite snabbare samt tävlar direkt från första dagen och inte lallar så kan vi vara med i toppen på nästa BAMM 30.  Nu laddar jag inför nästa RBT i mitten av september och går givetvis in med större självförtroende än någonsin där. Jag kommer att ställa mig längst fram på startlinjen den här gången och inte avvakta där bak. Dags att bli vuxen i Hammarbybacken.

7 Comments (+add yours?)

  1. Smug
    Aug 23, 2010 @ 17:05:32

    Probably the best race report ever!!!
    You’ve made the team proud.
    En fraga: Mackans armhavningar, gjordes de i samband med fikapausen? Med tanke pa att han formodligen gor 300 at gangen sa har ni ju dar en hel del tid att spara in pa.

    Reply

  2. Johan
    Aug 23, 2010 @ 17:11:40

    Haha! Det är jag som gör armhävningar. Bara 3 stycken. Men visst, där finns också lite tid att spara in på.

    Reply

  3. bigspend
    Aug 23, 2010 @ 17:18:01

    Couldn’t agree more with the yank. Och stort grattis till en bra insats!
    Känns jävligt bra att Hammarbybacken ger resultat, besöker gärna igen någon dag.

    Hittade ett grymt smug klipp med Russel Crowe:

    “It’s, it’s a long way”. Mmmmm, Russel…

    Reply

  4. bigspend
    Aug 23, 2010 @ 18:42:29

    Nytt idolmaterial, hon började springa som 27-åring.

    http://wwww.acrosstheyears.com/cgi-bin/closeup.cgi?rid=195

    Reply

  5. chefen
    Aug 24, 2010 @ 17:22:37

    Grym du ‘e Pegge! Börjar känna mig lite orolig inför RBT & Lidingö, tänk om du kvitterar?

    Reply

  6. Johan
    Aug 24, 2010 @ 20:21:58

    Haha! Thanks boss. Nej, oroa dig inte. Jag kommer aldrig kunna vinna över dig.

    Reply

Leave a Reply

